Narodowy
Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę pierwszego kontaktu (TPK).
W razie nagłego pogorszenia stanu zdrowia, poza godzinami
pracy podstawowej opieki zdrowotnej, Pacjent ma możliwość
skontaktowania się z Teleplatformą pierwszego kontaktu (TPK).
Dzwoniąc pod bezpłatny, ogólnopolski numer TPK: 800 137 200
pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną od poniedziałku do
piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po
godzinach pracy poradni POZ oraz w weekendy, święta oraz inne dni
ustawowo wolne od pracy – całodobowo.
Pod numerem 800 137 200 dyżurują pielęgniarki lub położne i lekarze gotowi do udzielenia pomocy dzwoniącym pacjentom. Połączenie jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych w naszym kraju. Połączenia z zagranicy nie są obsługiwane.
Porady udzielane są w kilku językach:
Teleplatforma nie zastępuje świadczeń udzielanych przez nocną i świąteczną opiekę zdrowotną, której zadania pozostają bez zmian. TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że porady udzielane są przez telefon.
Podczas
porady telefonicznej, w razie potrzeby, pacjent może otrzymać
e-receptę,
e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli konsultacja
telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny
zaleci:
Zasady działania Teleplatformy pierwszego kontaktu
Po
połączeniu z nr TPK 800 137 200 pacjent słyszy krótki
komunikat, informujący
o dodzwonieniu się na Teleplatformę
pierwszego kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, pacjent może wybrać
język, w którym będzie udzielana porada.
W pierwszej kolejności z pacjentem łączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadza wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas tego połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną poradę, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić zaleceń co do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które mogą zagrażać życiu i zdrowiu, poinformuje pacjenta o konieczności pilnego kontaktu z numerem alarmowym 112, w celu wezwania zespołu ratownictwa medycznego.
Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza, podczas tego samego połączenia.
Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli w ocenie lekarza, pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem, może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz może również zalecić kontakt z nr 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Z usługi Teleplatformy pierwszego kontaktu mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.
Aby skorzystać z porady pielęgniarki/położnej lub lekarza w ramach Teleplatformy poprzez wideoczat należy wejść na stronę internetową Narodowego Funduszu Zdrowia (www.nfz.gov.pl).
Na
wskazanej stronie, w prawym górnym rogu, znajduje się zakładka
dedykowana Teleplarformie pierwszego kontaktu. Po kliknięciu tejże
zakładki Pacjent zostaje przeniesiony
na podstronę dedykowaną
TPK:
(https://www.nfz.gov.pl/kontakt/teleplatforma-pierwszego-kontaktu/),
gdzie znajduje się na dole strony odnośnik, po kliknięciu którego
Pacjent może połączyć się z tłumaczem Polskiego Języka
Migowego, a następnie z personelem medycznym. Tłumaczenia w ramach
Usługi wykonywane są przez doświadczonych tłumaczy Polskiego
Języka Migowego (PJM). Treści tłumaczone przez tłumaczy języka
migowego są traktowane jako poufne i nie są udostępniane osobom
trzecim.